
Houd je zadel droog
Voor je aan de wasbeurt begint, kan je best je zadel afdekken of demonteren. Het zadel mag namelijk niet te nat worden, omdat je dan het risico loopt op rottend binnenwerk. Rottend binnenwerk leidt er na verloop van tijd toe dat je zadel minder comfortabel zit. In kleine hoeveelheden vormt water geen probleem. Water is niet de enige vijand van je zadel tijdens een wasbeurt. Als je je motor waxt, let er dan op dat de wax niet op je zadel terechtkomt. Wax maakt namelijk witte vlekken. Heb je toch wat wax op je zadel gemorst? Verwijder dat dan meteen met een vochtige doek.
Hogedrukspuit? Nee!
Vaak wordt een hogedrukspuit gebruikt om het ergste vuil weg te spoelen. Eigenlijk is dat geen goede methode. Met een hogedrukdrukreiniger komt het water met hoge kracht op je volledige motor terecht, ook op de plekken die eigenlijk niet schoongespoeld moeten worden, zoals de ketting. De lak van je motor lijdt eveneens onder zo’n krachtige wasbeurt. Een betere oplossing om het vuil snel los te weken, is de tuinslang. De druk op het water is een stuk lager dan bij een hogedrukreiniger. Uiteraard kan je ook gewoon een emmer water gebruiken.Ga voor koud of lauw
We raden je aan je motorfiets te wassen met koud of lauw water. Gebruik geen warm of heet water. Warm water is al zeker afgeraden als je pekel of strooizout wil wegwassen. Pekel valt je motor agressiever aan onder invloed van warmte. Om te vermijden dat pekel je rijtuig volledig aantast, laat je eerst je motor afkoelen en spoel je hem daarna voorzichtig af met koud of lauw water. Daarvoor mag je perfect een tuinslang gebruiken, zolang je de hogedrukreiniger maar met rust laat!